۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
تعداد بازدید: ۹۸۸۵۶۰
 مسئول خسارت و زیان ده‌ها میلیاردی وارده به شرکت مس، سهام‌داران و بیت‌المال کیست؟!
کد خبر: ۳۲۴۴۸

هیپ‌لیچینگ یا «هیچ لیچینگ»؟|اوضاع از هر لحاظ بسیار آشفته است





 قابل توجه:
وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، جناب آقای دکتر علی آبادی

نماینده محترم، ولی فقیه در آذربایجان شرقی، حضرت آیت الله آل هاشم

استاندار محترم آذربایجان شرقی دکتر عابدین رضوی خرم

ریاست محترم دادگستری آذربایجان شرقی جناب آقای دکتر خلیل اللهی

دادستان محترم مرکز تبریز جناب آقای دکتر علیلو

مدیرکل محترم اطلاعات آذربایجان شرقی جناب آقای دکتر دیالمه

هیپ‌لیچینگ یا «هیچ لیچینگ»؟|اوضاع از هر لحاظ بسیار آشفته است

وزیر جدید صمت اجازه ندهند سیطره شخص بر مس ادامه یابد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با وجود گذشت بیش از یک ماه از افتتاح کارخانه تولید کاتد به روش هیپ‌لیچینگ، هنوز هیچ کاتدی در این کارخانه تولید نشده است و اخبار و اطلاعات موجود، گویای نابسامانی و بلبشوی فنی و مدیریتی در این مجموعه است. ایرادات اساسی که قبلا به کرّات در مورد آن‌ها تذکر داده شده بود به قوت خود باقی بوده و حتی بیشتر هم شده و اوضاع از هر لحاظ بسیار آشفته است:

- ایرادات موجود در طراحی پایپینگ سبب لرزش شدید در بخش کارخانه شده است.

- نشت شدید در پمپ‌خانه PLS، مانع از پمپاژ میشود.

- علیرغم یک مرحله تعویض شیرآلات، نشت شدید در این بخش‌ها به دلیل ایرادات فنی قابل کنترل نمیباشد.

- رکتیفایر‌ها با مشکلات عدیده‌ای همراه بوده و تامین برق کارخانه مختل شده است.

- به دلیل ایراد در کمپرسور هوا، امکان تامین هوای فشرده وجود ندارد.

- نشت مخازن داخل کارخانه، احتمال بروز سوانح بیشتر را شدت بخشیده است.

- با وجود اینکه هنوز کارخانه رسماً به بهره‌برداری نرسیده، ولی به دلیل راه‌اندازی غیراصولی، چاره‌ای جز تعمیرات اساسی (Overhaul) وجود ندارد و به اعتقاد کارشناسان امر، هزینه چندین میلیاردی تا چند ده میلیاردی در انتظار شرکت مس میباشد!

هیپ‌لیچینگ یا «هیچ لیچینگ»؟|اوضاع از هر لحاظ بسیار آشفته است

حال باید از معبود عباس‌زاده پرسید: «این بود انقلاب صنعتی در آذربایجان؟» و باید از معصومه پاشایی نماینده مرند خواست بجای سکوت مطلق، نظرش را در مورد این افتضاح مدیریتی بیان کند! و امام جمعه سابق ورزقان هم باید پاسخگوی این شرایط باشد که با حمایت بی‌حد وی از عباسزاده رقم خورده است!

هیپ‌لیچینگ یا «هیچ لیچینگ»؟|اوضاع از هر لحاظ بسیار آشفته است

متاسفانه بیش از یک سال است که شرکت مس و زیرمجموعه آن، در سایه سیاسی‌کاری، باج‌دهی، فامیل‌بازی و عدم مدیریت علی رستمی از افراد متعهد و متخصص خالی شده و اکنون که این شخص و تیمش در حال سرنگونی هستند، مین‌های کار گذاشته شده در بخش‌های مختلف این صنعت شروع به انفجار می‌کنند و احتمالا شاهد بحران‌های بدتر از هیپ‌لیچینگ نیز خواهیم بود!

اگر در موضوع خرید توربوژنراتور گازی، استفاده شخصی معبود عباس‌زاده از امکانات شرکت مس برای خود و خانواده‌اش، تخلفات متعدد وی و معاونانش (بویژه اصغر مالکی معاون توسعه و قادر رضایی معاون بهره‌برداری)، تخلفات مالی و اخلاقی حسنعلی حق‌شناس و تیم کانی‌مس، عکس‌العملی از طرف مقامات شهرستان و استان صورت میگرفت اکنون شاهد این وضعیت نبودیم.

به قرار اطلاع، اخیرا، نهاد‌های بالادستی طی نامه‌ای به شرکت مس، خواستار اعلام میزان کاتد تولیدی در کارخانه هیپ‌لیچینگ شده‌اند و همین مسئله موجب بروز اختلاف در تیم رستمی شده است، چون حتی یک گرم کاتد هم در طول این یک ماه تولید نشده است (ظرفیت اعلامی کارخانه، ۳ هزار تن کاتد در سال است پس در یک ماه بایستی ۲۵۰ تن تولید می‌شد!). ناگفته نماند که طبق ادعای رستمی و تیمش، پروژه از دیماه آماده تولید بوده! یعنی تولید شش ماهه را باید گزارش نمایند؟!
حتی حسنعلی حق‌شناس مدیرعامل کانی‌مس نیز که بخش بزرگی از تخلفات را مرتکب شده، ضمن فرار از پاسخگویی، اعلام کرده که اگر از تهران خارج شوم و به سونگون بیایم ممکن است رستمی را بردارند و …..!

هیپ‌لیچینگ یا «هیچ لیچینگ»؟|اوضاع از هر لحاظ بسیار آشفته است

این است نتیجه انتصاب علی رستمی، یک فرد فاقد توانایی، تعهد، تخصص، تحصیلات مرتبط و در راس آنها، شخصی که نهاد‌های امنیتی، انتصاب وی به مدیریت عامل مس را به صلاح ندانسته‌اند! چرا که سوابق قبلی وی در جا‌های مختلف بسیار سیاه و تاریک بود، ولی با لجبازی و سماجت معصومه پاشایی و اقدام ناشایست فاطمی امین، این شخص بر صنعت مس مسلط شد و متاسفانه «شد آنچه نباید می‌شد!».

اکنون از وزیر جدید صمت استدعا داریم با مشاهده وضعیت حال حاضر مس ایران، اجازه ندهند سیطره این شخص متخلف بر مس، حتی یک ساعت نیز ادامه یابد./ بیداری آذربایجان

برچسب ها: شرکت ملی مس مس سونگون علی رستمی هیپ لیچینگ معبود عباس زاده رانت فساد مبارزه با فساد فساد اقتصادی فساد سیستماتیک فساد مالی نماینده مرند و جلفا انتصابات فامیلی
ارسال نظر
آخرین اخبار